Hänt 2021

Mjölby Konstrunda drivs fr o m 2020 som en sektion av Mjölby Konstförening och arrangerades 20-22 augusti 2021. Antal konstnärer som deltog var 28 st. Konstrundan var en stor framgång även i år trots den pågående Corona pandemin med olika restriktioner. Samlingsutställningen hölls för första gången i vår nya lokal Mkf-Open Art House på Industrigatan 6, Mjölby.

Corona-pandemin har under året liksom föregående år påverkat all kulturverksamhet och oss med olika restriktioner, men vi har ändå försökt att göra vissa aktiviteter trots restriktioner som funnits.

I början av året hade vi tillgång till ett skyltfönster i köpcentret Galleria Kvarnen där vi hade tre utställningar: visade vinster inför medlemsutlottningen, Mjölby Konstförenings konstnärer visade verk inför kommande Konstrunda samt Lagmansskolans Fritids hälsade våren välkommen. Lyckade utställningar på köpcentret!

I lokalen Mkf-Open Art House skall vi ha utställningar, skaparverkstad/kurser föreläsningar mm.

Vi började med:

• Samlingsutställningen under Mjölby Konstrunda i augusti,
  • Öppet Hus på torsdagar under september
  • Öppet Hus på tisdagar under november-december
  • Kurs i skulptur/lera i september
  • Föreläsning med Niclas Storm i november
  • Utställning med Mjölby Konstförenings konstnärer i september
  • Utställning med Konstnär Henry Hermansson i oktober
  • Utställning ”Människor” från Mjölby Kommuns konstarkiv i november
  • Utställning av Lunnevads konstelever i december
  • Utställning av barn från Kulturskolans skaparverkstad i december

- I februari 2021 visades vinsterna i MKF-medlemslotteri i Gallerian Kvarnen, Mjölby. Vinsterna var skänkta av Mkf-konstnärerna.

- Under mars 2021 visar Mjölby Konstrundas 2021-årsutställare en liten del av sina verk i Gallerian Kvarnen, Mjölby, inför 2021 års konstrunda.

I augusti var det dags för konstrundan, vilken invigdes av konstnärerna.

Hänt 2020

Trots det något tröttsamma corona-viruset hanns det ändå med lite under 2020:

- Augusti 2020 arrangerades 2020 års Konstrunda

- September 2020, till firandet av Mjölby 100 år, deltog ett antal av våra konstnärer tillsammans med Mjölby-föreningar med en bild var, som sattes samman till tre stora banderoller som är uppsatta på väggen till gamla kvarnen. De finns här.

- I oktober hölls två utställningar i Galleri Kraftverket. Tyvärr ställdes ytterligare två utställningar in pga Corona pandemin

- December 2020 - februari 2021 deltog 4 av Mkf-konstnärerna på Hjulljusvandringen med sina installationer

Akvarellutflykt 16/6 - 20

”Akvarellutflykten idag för Mjölby Konstförenings medlemmar blev lyckad
trots duggregn, men akvarell kräver ju vatten”

Konstresa Vandalorum i Värnamo och Ljungbergmuseet i Ljungby

Vi gjorde ännu en uppskattad konstresa lördagen den 26 maj 2018, den här gången besökte vi Vandalorum i Värnamo och Ljungbergmuseet i Ljungby.

Mer information om Vandalorum och aktuella utställningar. http://www.vandalorum.se/sv/utstallningar-pa-vandalorum

Mer information om Ljungbergmuseet och aktuella utställningar

Föreningsmässan 10 mars 2018

Mjölby Konstförening

Mjölby Konstförening deltog i Föreningsmässan i Mjölby den 10 mars 2018.
På bilden Helene Axelsson, Annica Hugo och Thorbjörn Andersson
Foto Agneta Engzén.

Konstresan till Lars Lerins Sandgrund

Den 20 maj 2017 anordnade vi en bussresa till Karlstad där närmare 40 personer deltog. Ett första stopp gjordes vid Picassos staty vid Vålösundet 7 km från Kristinehamn.

Mjölby Konstförening

Färden gick vidare mot Lars Lerins permanenta konsthall Sandgrund I Karlstad. En intressant guidad rundvandring företogs med information både om Lars Lerin och hans verk och gästande utställare  Jan Laggar Tigerstrand och Maximilian Svensson.

Föreningsmässan 25 mars 2017

Mjölby Konstförening

Mjölby Konstförening deltog i Föreningsmässan i Mjölby den 25 mars 2017.
På bilden Annica Hugo och Kjell Bäck.
Foto Agneta Engzén.

Konstresan till Louisiana Museum

Under sensommaren 2016 anordnade vi en tvådagars konstresa till Louisiana Museum of Modern Art i Humlebaek, Danmark och Höganäs Museum och Konsthall. På Louisiana visades fyra separatutställningar (Poul Gernes, dansk mångsidig konstnär, den unge Picasso, Moderna Klassiker och en utställning med titeln Illumination) förutom de permanenta samlingarna.  Under vårt besök bjöds vi även på en sommarkonsert i Skulpturparken. Dag två  besökte vi Höganäs Museum och Konsthall där vi  bl a såg Ystadkonstnären Gerhard Nordströms utställning av naturmålningar. På hemvägen besökte vi Mölle, åt vaniljhjärtan hos Flickorna Lundgren på Skäret  och avslutade resan med en god måltid på Hooks Herrgård.

Fika hos Flickorna Lundgren

Grattis Mjölby konstförening!
Sveriges konstföreningar Östergötland har utsett Mjölby konstförening (med anor från 1961) till Årets konstförening 2016. I motiveringen står bland annat: ”Mjölby konstförening arbetar i god samverkande folkbildningsanda för att vara brobyggare mellan konstnärer och publik för att stimulera konstintresset och att ge konstnärer möjligheter att ställa ut."